Professioneel hoeft niet droog te zijn…

Voor wie?

Ik schrijf eigenwijze teksten in opdracht van intelligente dwarsdenkers in (middel)grote organisaties.

Denk hierbij aan alle professionele teksten op het vlak van mens, markttechniek of een combinatie daarvan. En zit er een maatschappelijk verantwoord, duurzaam of innovatief randje aan? Dan heb je mijn volle aandacht.

Mijn specialisme is bruggen bouwen. Van huis uit ben ik Human Technology Engineer. Vrij vertaald: spin in het web tussen mens, markt en techniek. Nog altijd zijn deze drie deelgebieden – en de verbinding daartussen – de rode draad in mijn schrijfwerk.

Ik maak graag de vertaalslag tussen doelgroepen die ogenschijnlijk vrij ver uit elkaar liggen. Probeer een productontwikkelaar maar eens een handleiding voor je oma te laten schrijven. Ik bedoel maar.

Ik word ook (indirect) ingevlogen. Door andere tekstschrijvers, zelfstandigen of full service communicatiebureaus die met hun handen in het haar zitten, omdat ze een schrijfklus hebben die inhoudelijk best wel de diepte in gaat, of gewoonweg omdat ze even geen tijd hebben.

Ook interim communicatieklussen doe ik graag.

Concreet

Branches in de categorie mens, markt & techniek waar ik zoal voor schrijf

Onderwijs en training, sociaal domein, burgerschap, cultuur, (geestelijke) gezondheidszorg en persoonlijke ontwikkeling, profilering, media en communicatie, productontwikkeling, (duurzame) energie, recycling & bouw.

Wat bedoel je precies met ‘een combinatie daarvan’?

Als je de takken van sport ‘mens, markt & techniek’ mixt krijg je oneindig veel mogelijkheden. Om je toch een beetje een idee te geven van de teksten die ik schrijf, hier onder wat voorbeelden:

  • Webteksten voor een IT-bedrijf in het sociaal domein (mens, markt & techniek)

  • Long reads op basis van interviews voor een jaarmagazine van een woningcorporatie (mens & markt).

  • Social media content voor een app-ontwikkelaar (markt & techniek)

  • Nieuwsbrieven voor de dealerdoelgroep van een scootmobielfabrikant (markt & techniek)

  • Trainingsmateriaal voor productontwikkelaars (mens & techniek)

  • Technische handleidingen voor specifieke gebruikersdoelgroepen (mens & techniek).

Ik schreef al eens:
  • Een serie long reads op basis van interviews die ik afnam voor het jaarmagazine van een grote woningcorporatie. Natuurlijk schreef ik gelijk bijpassende posts voor social media.
  • Een projectplan om duurzaam taalonderwijs voor asielzoekers te realiseren. De onderwijsinspectie was overtuigd, de financiële middelen daarom zo gepiept.

  • Een handleiding voor een geavanceerde kookplaat. En regelde de vertaling naar acht verschillende talen.

  • Vacatureteksten. De opdrachtgevers vonden het soms een tikkeltje gewaagd, maar waren onder de indruk van de hoeveelheid reacties.
  • Een persbericht voor een sociaal ondernemer met een dreigend faillissement. De organisatie maakte later een doorstart.

  • Ik redigeerde een boek; een bloemlezing van jaren aan persoonlijke blogs. Het boek kickstartte verschillende nieuwe samenwerkingen.

Tone of voice

Laat je niet afschrikken door de informele schrijfstijl op mijn website. Dat is een tone of voice die past bij mij. Ik geloof erin dat teksten het best hun doel bereiken als de stijl dicht bij de persoonlijkheid van de verteller blijft, of dit nu een persoon, een organisatie of een product is.

Als bruggenbouwer heb ik me ontwikkeld tot ware stijlkameleon. Ik kruip in de huid van zowel opdrachtgever als doelgroep, zodat ik teksten kan schrijven die jou én je doelgroep passen als een maatpak.

"De warme en professionele manier waarop Annemiek de vertaling maakte van idee in mijn hoofd naar concept op papier heeft geleid tot een mooi resultaat. Haar manier van vragen stellen en de vertaling daarvan heeft echt bijgedragen aan de inhoud."

Guido Rink

Wethouder, Gemeente Emmen

Zij gingen je voor…